Denne siden («Siden») sammenligner priser og rutetider for ferge- og togreiser, og lar deg bestille reiser. Nettstedet eies og drives av Direct Ferries Limited (referert til i disse Bestillingsvilkårene som «DFL»). Direct Ferries (RoI) Limited («DF Ireland») er også en part i disse bestillingsvilkårene, og er ansvarlig for å forhandle og avslutte bestillingene på vegne av DFL, og for å ta betalingen for disse bestillingene.
1. I praksis
Disse bestillingsbetingelsene gjelder for alle passasjerbestillinger for ferge- og togreiser, gjennom dette nettstedet eller gjennom DFLs kundesenter, og erstatter alle tidligere betingelser. I disse bestillingsbetingelsene: «Du» betyr personen som foretar bestillingen; «Kunde» betyr hver av personene som bestillingen er gjort for, som kan (men ikke nødvendigvis) inkludere deg; «Tjenester» betyr tjenestene som tilbys av DFL, som inkluderer en søketjenester for ferge- og togreiser, en prissammenligningstjeneste og en bestillingstjeneste (DF Ireland er ansvarlig for å forhandle og avslutte bestillinger og for å ta betaling).
DFL kan endre disse bestillingsvilkårene fra tid til annen, men eventuelle endringer vil ikke gjelde for bestillinger du allerede har gjort. Du bør lagre bestillingsvilkårene som gjelder når du foretar en bestilling, slik at du kan referere til dem på et senere tidspunkt.
2. Parter
Verken DFL eller DF Ireland driver selv noen ferge- eller togtjenester, da slike tjenester leveres av ferge- og togoperatørene («Operatør(ene)»).
Når du bestiller ferge eller tog fungerer DFL som en agent for Operatørene, bortsett fra i forhold til visse ferge- eller togtjenester der DFL fungerer som din agent når du skal søke og bestille ferge- eller togtjenester. Der DFL fungerer som din agent, utpeker du DFL til å kjøpe ferge- eller togreisen som din agent på dine vegne, og du er DFLs oppdragsgiver. DF Ireland vil da bestille ferge- eller togreisen på vegne av DFL. I begge tilfeller (enten DFL opptrer som din agent eller operatørens agent) betyr dette at du vil inngå en kontrakt med den aktuelle ferge- eller togoperatøren, som vil være den part som er ansvarlig for å tilby ferge- eller togtjenesten til deg og du vil være bundet av Operatørvilkårene ved mottak av din bekreftelsesmelding (se avsnitt 8 nedenfor).
Enhver bestilling som du foretar gjennom nettstedet (eller DFLs kundesenter) for ferge- eller togreiser er underlagt: (i) disse Bestillingsvilkårene, som angir vilkårene som DFL leverer sine tjenester til deg på, og som DF Ireland forhandler om og fullfører bestillingene på vegne av DFL og tar betalingen for disse bestillingene; og (ii) vilkårene til Operatørene av ferge- eller togtjenestene, som angir vilkårene for ferge- eller togtjenesten som tilbys til deg av Operatørene («Operatørvilkår»). Operatørvilkårene gjøres tilgjengelige for deg før en bestilling er fullført. Du er ansvarlig for å gjøre deg kjent med Operatørvilkårene. I tilfelle konflikt eller inkonsekvens mellom disse Bestillingsvilkårene og Operatørvilkårene er Operatørvilkårene gjeldende.
Personen som foretar en bestilling ved å bruke dette nettstedet eller DFLs kundesenter må ha fullmakt til å foreta enhver bestilling på vegne av enhver annen Kunde. Når du foretar en bestilling, bekrefter du at hver Kunde godtar å være bundet av disse Bestillingsvilkårene. Personen som foretar en bestilling er ansvarlig for sine aktiviteter på Siden, og for å beskytte all personlig informasjon som er oppgitt, inkludert passord, navn, pass og reisedetaljer. Den som foretar bestillingen, må sørge for at all informasjon gitt av ham eller henne er fullstendig og nøyaktig.
3. Priser og generell informasjon
Prisene er basert på kjøretøytype (hvis noen), antall passasjerer, rute(r), reisedatoer og klokkeslett. Bestillingen din kan kreve at Kundene drar og/eller returnerer på eller innenfor angitte datoer og klokkeslett. Hvis Kundene ikke overholder slike spesifiserte datoer og klokkeslett, kan de bli nektet å reise og/eller få endret bestillingsspesifikasjon og overnatting, og/eller bli underlagt ekstra kostnader. Spesielt kan fordelen med eventuelle kampanjepriser gå tapt og fulle priser belastes. Tilleggsgebyrer som angitt i dette avsnittet kan bli belastet kreditt- eller debetkortet du brukte da du foretok en bestilling, uten ytterligere henvisning til deg.
Kjøretøy- og passasjerplass og overnatting om bord er avhengig av tilgjengelighet og er kanskje ikke alltid tilgjengelig. Kampanjepriser er underlagt ytterligere spesielle betingelser, inkludert en generell betingelse om at hvis noen del av reiseruten ikke brukes, forbeholder DFL eller Operatøren seg retten til å pålegge deg tilleggsgebyrer. DFL og DF Ireland har rett til å variere alle viste priser, inkludert hvor Operatører endrer sine priser (inkludert, men ikke begrenset til, på grunn av valutasvingninger, oljepriser, endringer i loven) når som helst inntil en bestilling er bekreftet. Hvis prisen på bestillingen endres mellom bestillingen og bekreftelsen, vil DFL eller DF Ireland fortsette å bekrefte bestillingen hvis prisen har gått ned (og bare belaste deg den faktiske prisen), men DFL eller DF Ireland vil kontakte deg for instruksjoner hvis prisen har økt.
Gjenstander som takbokser/sykkelstativer eller andre gjenstander som er festet til et kjøretøy som ikke utgjør en del av kjøretøyets karosseri, vil bli belastet med et tilleggsgebyr.
Ikke alle Operatørene har fasiliteter for å akseptere bestillinger for personer med funksjonshemminger eller redusert mobilitet. Forespørsler bør gjøres ved bestilling om Operatøren har fasilitetene som en Kunde trenger.
4. Avgangstider
Alle avgangs-/ankomsttider er estimert av Operatøren og er gitt i lokale tider - vennligst se bestillingsbekreftelsen for detaljer. Du anbefales å sjekke med Operatøren for eventuelle endringer før du starter reisen. Seiltider kan bli avbrutt og/eller kryssingstider forlenget eller kansellert på grunn av ugunstige værforhold og/eller tidevannsforhold og/eller andre omstendigheter.
Det kan være nødvendig å bruke alternative skip eller avgangs- eller ankomststeder på enhver seiling eller å endre/trekke tilbake tilgjengelige fasiliteter/tjenester av ulike driftsmessige, tekniske eller rutemessige årsaker.
Verken DFL eller DF Ireland aksepterer ansvar for kostnader eller ulemper som oppstår forårsaket av slike omstendigheter, men DFL vil prøve å varsle deg, hvis det er praktisk mulig, ved å bruke kontaktinformasjonen du oppga ved bestilling. Operatørvilkårene gjelder for ethvert ansvar som Operatøren har under slike omstendigheter.
5. Dyr
Transport av dyr er kun tillatt dersom Kunden gir beskjed til DFL før bestillingen. Enhver slik transport må være i samsvar med alle relevante lovkrav og kravene til Operatøren. En avgift kan kreves for transport av alle dyr, og ytterligere vilkår kan bli pålagt. Søk råd fra veterinæren din eller den aktuelle myndigheten før du bestiller. Du er juridisk ansvarlig for dyrene og helt ansvarlig for å innhente nødvendige dokumenter, samtykker og tillatelser.
6. Gods- og nyttekjøretøy
For transport av gods- og nyttekjøretøy gjelder særlige vilkår og tariffer. Definisjonen av hva som er et godskjøretøy og om det gjelder en særskilt tariff fastsettes av Operatøren i hvert enkelt tilfelle.
Kun som veiledning: kjøretøyer med en lengde på over 6,5 meter, spesielt konstruert eller tilpasset for frakt av gods, enten de frakter gods eller ikke er underlagt spesielle tariffer, i likhet med alle kjøretøy med annen spesifikasjon, men som frakter varer eller reiser for et kommersielt formål. Om et kjøretøy er bestilt som en bil eller privat kjøretøy, men ses på av Operatøren til være et godskjøretøy, vil full tariffsats bli belastet og/eller transport vil bli nektet uten refusjon. For ytterligere informasjon om frakttariffer og priser, vennligst kontakt DFLs fraktavdeling på (+44) 01473 370 915.
Kommersielle personbiler som er over 6,5 meter lange og konstruert eller tilpasset for å frakte 8 eller flere passasjerer og/eller som ikke er klassifisert som privatbil av fergeoperatøren kan være underlagt en annen tariff. I tilfelle kjøretøyet er bestilt som en bil eller privat kjøretøy, men viser seg å være et nyttekjøretøy, vil full tariff bli belastet og/eller transport vil bli nektet uten refusjon.
7. Farlige materialer
Verken DFL eller Operatørene vil akseptere bestillinger for kjøretøyer som frakter livsfarlige eller farlige materialer, inkludert under visse omstendigheter kjøretøyer drevet av LPG. Under visse omstendigheter kan skriftlig tillatelse innhentes fra Operatøren, men slik tillatelse kan være underlagt tilleggsgebyrer og betingelser. Du er ansvarlig overfor Operatøren for transport av slikt materiale, enten det er deklarert eller ikke deklarert. I tilfelle du forsøker å frakte ikke-deklarert livsfarlig/farlig materiale, kan transport bli nektet uten refusjon.
8. Bekreftelse og betaling
Med mindre du har opprettet en kredittkonto hos DFL eller DF Ireland, må du betale for hver bestilling ved bestilling før en bekreftelse utstedes. Betalinger må gjøres til DF Ireland, som er ansvarlig for å akseptere betalinger på DFLs vegne. Betaling kan gjøres med kredittkort eller debetkort. Bedrifts-/kommersielle kort er underlagt en tilleggsavgift på 2 %. Kredittkort fra forbrukere utstedt av banker utenfor EØS er underlagt en tilleggsavgift på 2 %.
Når du kontakter DFL for å foreta en bestilling, og har foretatt full betaling til DF Ireland for alle Kunder som dekkes av bestillingen, vil DFL utstede en bekreftelsesmelding som angir detaljene for reservasjonen din og gir annen informasjon på grunnlag av informasjonen som du har gitt. Kontrakten mellom deg og Operatøren(e) vil først bli dannet når bekreftelsesnotatet er utstedt til deg. Hvis du ikke har mottatt bekreftelsesnotatet fra DFL innen 24 timer etter at du foretok bestillingen, bør du kontakte kundeserviceteamet på help.directferries.com.
DFL er ikke forpliktet til å utstede et bekreftelsesnotat etter at du har foretatt en bestilling hos DFL hvis det oppstår et problem som DFL med rimelighet konkluderer betyr at det ikke lenger er i stand til å bekrefte bestillingen. DFL vil ikke utstede en slik bekreftelse hvis de eller DF Ireland oppdager en feil i prisen på reisen, eller hvis reisen ikke lenger er tilgjengelig. Hvis DFL av en eller annen grunn ikke er i stand til å bekrefte bestillingen din, vil DFL informere deg om dette og ikke behandle bestillingen din videre. DF Ireland vil da sørge for at du får refundert alle deler av bestillingen du allerede har betalt, med mindre du bestemmer deg for å bruke den betalingen til en annen bestilling.
Du godtar at dataene som DFL lagrer i sine informasjonssystemer (eller de hos DFLs tjenesteleverandører) utgjør bevis på bestillingen din og dens detaljer. Hvis betaling gjøres med debet- eller kredittkort, vil beløpet eller saldoen bli tatt fra kortet ved bestilling.
Avhengig av hvilken type billett som er valgt og antall passasjerer (og følgelig verdien av billetten), vil et servicegebyr (betales til DF Ireland, som er ansvarlig for å akseptere betaling på DFLs vegne) bli lagt til kostnaden for billetten. Dette vil vises før du bekrefter bestillingen.
9. Avbestilling
Hvis den kjøpte billetten tillater kansellering, kan bestillingen bli kansellert og avbestillingsgebyrer vil bli belastet i samsvar med disse bestillingsvilkårene og Operatørvilkårene. Kampanje- eller spesialtilbudsbilletter kan kanskje ikke refunderes, og du bør sjekke Operatørvilkårene og med DFL ved bestilling for å forstå om bestillinger kan kanselleres, og om det er knyttet tilleggsbetingelser til billetten din som kan føre til at ingen refusjon er tilgjengelig.
Enhver kansellering som blir gjort av deg vil påløpe et kanselleringsgebyr ved DFL/DF Ireland, pluss eventuelle gebyrer pålagt av Operatøren.
DFL/DF Irelands kanselleringsgebyr vil variere avhengig av om du kansellerer bestillingen din via «Min konto»-portalen («Online») eller via telefon og/eller e-post («Offline»):
Eventuelle kortgebyrer påført bestillinger kan ikke refunderes. Eventuelle depositumsbetalinger for bestillinger refunderes ikke. Dersom Kunden ikke foretar ferge- eller togreisen som bestillingen er gjort for, vil refusjon kun bli gitt til deg i henhold til relevante Operatørvilkår.
Avbryt for enhver grunn(valgfritt ekstra)
Vilkårene for kansellering av enhver grunn i denne seksjonen skal bare gjelde hvis du har valgt og betalt for alternativet Avbryt for enhver grunn under bestillingen din.
Koala – Last-minute Flex – Avbryt uansett grunn (valgfritt ekstra)
Tjenesten Avbestilling uten grunn lar passasjerer avbestille bestillingen inntil 2 timer før utgående avgang, uten å måtte oppgi noen grunn eller gi noen begrunnelse.
Del 1 - Hva tjenesten Avbryt uten grunn inkluderer
Del 2 - Hva tjenesten Avbryt uten grunn ikke inkluderer
Avbryt uten grunn-tjenesten kan ikke brukes:
Del 3 - Kostnader ved avbestilling uten grunn
På tidspunktet for bestilling av reisen, har du muligheten til å kjøpe Avbryt uten grunn-tjenesten mot en ekstra kostnad på fergebillettene dine som vil bli presentert for deg ved kjøpstidspunktet.
Del 4 - Hvordan får jeg refusjon?
Direct Ferries kan bestemme seg for å be om ytterligere dokumenter om nødvendig, eller ved mistanke om svindel.
Del 5 - Begynnelse og varighet av avbryt uten grunn
Del 6 - Unntak fra angreretten
Koala - Avbryt for enhver grunn / Avbryt uten grunn (valgfritt ekstra)
Avbryt uten grunn-tjenesten lar passasjerer kansellere bestillingen opp til 2 dager (48 timer) før avgang for bestillingen, uten å måtte oppgi noen begrunnelse.
Del 1 - Hva tjenesten Avbryt uten grunn inkluderer
Del 2 - Hva tjenesten Avbryt uten grunn ikke inkluderer
Avbryt uten grunn-tjenesten kan ikke brukes:
Del 3 - Kostnader ved avbestilling uten grunn
På tidspunktet for bestilling av reisen, har du muligheten til å kjøpe Avbryt uten grunn-tjenesten mot en ekstra kostnad på fergebillettene dine som vil bli presentert for deg ved kjøpstidspunktet.
Del 4 - Hvordan får jeg refusjon?
Direct Ferries kan bestemme seg for å be om ytterligere dokumenter om nødvendig, eller ved mistanke om svindel.
Del 5 - Begynnelse og varighet av avbryt uten grunn
Del 6 - Unntak fra angreretten
10. Amendment Fees
Du kan bare gjøre endringer i en bestilling etter Operatørens skjønn og hvis Operatørvilkårene som gjelder for billettene dine tillater det. Noen bestillinger, for eksempel kampanje- eller spesialpriser, kan ikke endres. Noen bestillinger kan være underlagt en kostnad ved Operatørendringer pluss eventuell forskjell mellom billettprisen du har bestilt og den nye prisen. Du bør sjekke Operatørvilkårene og med DFL ved bestilling for å forstå om bestillingen din kan endres.
Alle endringer som gjøres av deg vil påløpe følgende DFL/DF Ireland-administrasjonsgebyr, pluss eventuelle gebyrer som kreves av Operatøren.
DFL/DF Irelands endringsgebyr vil variere avhengig av om du foretok bestillingen online eller offline (se punkt 9 for disse definisjonene):
11. Innsjekkingstidspunkt
Den seneste innsjekkingstiden er oppgitt under bestillingsprosessen, og på bestillingsbekreftelsen. Hvis en Kunde ikke er klar til å gå ombord på fergen eller toget innen siste innsjekkingstidspunkt, kan ombordstigning ikke garanteres, da ventelister kan ha blitt akseptert. Hvis en Kunde har spesielle krav, eller har mottatt DFLs tillatelse til å frakte dyr eller farlig gods, forventes det generelt at Kunden sjekker inn tidligere enn angitt på bestillingsbekreftelsen.
Operatøren har absolutt skjønn på om de vil akseptere en passasjer, deres kjøretøy eller bagasje om bord eller ikke. Hver Kunde må ha alle nødvendige reisedokumenter for å komme inni de landene han eller hun har til hensikt å besøke, og for gjeninnreise til avreiselandet.
Du er ansvarlig for å sørge for at navnet på hver Kundes pass samsvarer med navnet på billetten, ellers kan det hende at Kunden ikke kan reise og eventuell reiseforsikring kan være ugyldig. Hvis en Kunde endrer navn mellom bestillingsdatoen og reisedatoen (for eksempel etter ekteskap), må du varsle DFL på help.directferries.com.
12. Ditt ansvar
Du er ansvarlig overfor DFL, DF Ireland og Operatøren for å fullt ut overholde disse Bestillingsvilkårene, Operatørvilkårene og eventuelle tilleggskrav pålagt av Operatøren eller ved lov. Du er også ansvarlig for å gi fullstendig og nøyaktig informasjon om bestillingen din, inkludert kjøretøyet og passasjerene.
13. Tvangsrett
Bestillingen din er underlagt alle obligatoriske lover eller konvensjoner som gjelder for ferge- eller togbestilling, med spesielt fokus på Athen-konvensjonen om befordring av passasjerer og deres bagasje til sjøs fra 1974, som både pålegger transportøren forpliktelser og begrenser deres ansvar. For tog, som ikke drives av en passasjertransportør til sjøs, gjelder ikke Athen-konvensjonen.
14.Hendelser utenfor partenes rimelige kontroll
Hvis en uforutsett hendelse inntreffer, som er utenfor operatørens eller vår kontroll, og derfor ikke kunne vært unngått ved at vi eller operatøren tok all nødvendig forsiktighet, og som i vesentlig grad hindrer reisen som er bestilt:
En uforutsett hendelse kan omfatte (men er ikke begrenset til) krigføring, myndighetshandlinger, som hindrer eller begrenser reise til det aktuelle reisemålet, operatørsvikt eller konkurs, andre alvorlige problemer, som terrorisme, betydelig risiko for menneskers helse, som utbrudd av en alvorlig sykdom på reisemålet, pandemier, epidemier eller naturkatastrofer, som orkaner, jordskjelv eller dårlige værforhold, som kan gjøre det umulig å reise trygt til den avtalte destinasjonen i henhold til kontrakten.
15. DFL's and DF Ireland's liability
Verken DFL eller DF Ireland er ansvarlige for ferge- eller togtjenestene de tilbyr. DFL er ansvarlig for:
• levering av tjenestene; og
• nøyaktigheten av informasjonen som DFL gir.
Verken DFL eller DF Ireland er ansvarlige for informasjon som ikke er publisert av Operatørene, inkludert informasjon publisert på Operatørens nettsteder, eller feil informasjon gitt av Operatørene.
Kontrakten din for levering av reisen vil være mellom deg og Operatøren, og Operatørvilkårene vil gjelde. Derfor vil verken DFL eller DF Ireland på noen måte være ansvarlig for levering eller gjennomføring av reisen. Verken DFL eller DF Ireland er ansvarlig for noe tap eller skade du lider som følge av Operatørens unnlatelse av å utføre reisen eller dens feilaktige utførelse av reisen, inkludert når dette er et resultat av at en Operatør har blitt insolvent eller på annen måte har opphørt handel. Verken DFL eller DF Ireland vil være forpliktet til å gi deg refusjon under slike omstendigheter. For beskyttelse mot denne type risiko vil DFL anbefale at du tegner reiseforsikring som inkluderer dekning for «sluttleverandørsvikt». Du bør lese alle reiseforsikringspoliser du bestemmer deg for å kjøpe nøye, slik at du er fullt klar over risikoene du er beskyttet mot under polisen.
Hvis du har spørsmål eller bekymringer om reisen du har bestilt, vennligst kontakt Operatøren av reisen direkte.
16. Ansvarsbegrensning
Verken DFL eller DF Ireland begrenser sitt ansvar for (i) tap forårsaket av svindel eller uredelig uriktig fremstilling (ii) tap som skyldes død eller personskade forårsaket av dets uaktsomhet; eller (iii) ethvert annet tap som ikke kan utelukkes eller begrenses av gjeldende lov. I alle andre henseender skal DFL og DF Ireland bare være ansvarlige for tap som oppstår direkte: (a) fra deres brudd på en juridisk aktsomhetsplikt; eller (b) er et resultat av dets brudd på disse bestillingsvilkårene, og dette ansvaret er til enhver tid begrenset (med hensyn til DFLs og DF Irelands ansvar samlet) til en sum tilsvarende det dobbelte av beløpet du har betalt for en bestilling, i respekt for den aktuelle Kunden.
Krav mot DFL eller DF Ireland for kompensasjon er begrenset eller ekskludert i den grad internasjonale traktater eller andre juridiske forskrifter som begrenser eller utelukker ansvar gjelder for ordningene som skal tilbys. Ansvar for sjøtransport er regulert av gjeldende bestemmelser i internasjonale traktater, inkludert Athen-konvensjonen. Denne traktaten begrenser operatørens ansvar for frakthendelser og feil eller uaktsomhet.
17. Klager
Du må sende inn en klage på tjenesten umiddelbart og senest innen 14 dager etter at bestillingen er fullført ved å kontakte DFL per post eller via e-post til complaints@directferries.com.
Du kan også få tilgang til European Commission Online Dispute Resolution (ODR)-plattformen på http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Denne ODR-plattformen er en måte å registrere klagen din hos DFL. Det vil ikke avgjøre hvordan klagen din skal løses.
Hvis du har en klage på noe som fant sted under reisen din, vennligst kontakt Operatøren direkte for å løse dette problemet ved å bruke detaljene angitt på nettstedet.
18. Generelt
Disse bestillingsvilkårene er underlagt lovene i England og Wales. Du godtar at de engelske domstolene skal ha jurisdiksjon og høringsrett til å avgjøre enhver tvist som oppstår fra tolkningen av disse vilkårene. Du kan imidlertid velge lovene og jurisdiksjonen til Skottland eller Nord-Irland hvis det er der du bor.
Hvis en bestemmelse (eller en del av en bestemmelse) i disse bestillingsbetingelsene av en domstol eller annen myndighet med kompetent jurisdiksjon blir funnet å være ugyldig, ulovlig eller ikke kan håndheves, skal denne bestemmelsen eller delen i den utstrekning det kreves, anses å ikke utgjøre en del av denne avtalen med deg og gyldigheten og håndhevbarheten til de andre bestemmelsene skal ikke påvirkes.
© Direct Ferries Limited, 2-3 Three Rivers Business Centre, Felixstowe Road, Ipswich, Suffolk IP10 0BF, United Kingdom. Company Registration Number: 03865405
© Direct Ferries (RoI) Limited, Work Hub, 77 Camden Street, Dublin D02 XE80, Ireland. Company Registration Number: 721008